Steen Hougs | all galleries >> Nostalgia >> Dorthea Christine Borch 1885-1975 > Berlin 1936
22. juli 1936 Ivar Borch Hougs

Berlin 1936

Dorthea og Arne på Hotel Baltic i Berlin.
"Ved morgenmåltidet på værelset på "Baltic".
Her sidder Arne stille, men er billedet bedre?

[fortsat fra forrige billede]
...Det var meget hyggeligt i ”py” og kimono. Jeg gik og fik mit hår vasket. Ivar og Arne spadserede en lille tur, og vi mødtes tilfældigt på Chaussestraße. Så gik vi hjem til hotellet og lagde en slagplan, som vi så fulgte. Vi vandrede så ad strøget, Friederichsstraße og Unter den Linden op til Brandenburger Tor, alt imedens vi så på alle de butikker, vi ville; så vendte vi om, og på vejen hen til den restaurant, hvor vi ville spise, oplevede vi en stor politiudrykning. Det var alarmklokken fra Dresdner Bank, der havde meldt bankrøveri. Det viste sig alligevel at være falsk alarm. Så spiste vi middag på en restaurant på Unter den Linden. Derefter gik vi videre gennem Brandenburger Tor og fotograferede Siegesseule og ad Leipzigerstraße til Potzdammerplatz, var inde gennem Wertheim, hvor vi købte ruskindssko til Ivar og andre småting. Så tog vi hjem oven på en bus, det var meget interessant. Vel hjemkommet spiste vi til aften nede i spisesalen, hvor vi var de eneste. Om aftenen tog vi i Haus Vaterland, hvor vi opholdt os på Rheinterasse. Det var meget smukt med panoramaet med floden, den lille by og en stor ruin. På floden sejlede der små dampere, og fra byen kørte der små tog. Hvert time trak der et tordenvejr op, regnen strømmede ned og lynene knitrede. Dampere og togene var oplyst med elektrisk lys, det var meget realistisk. Vi nød et par glas vin, og der var varieteoptræden med en del gode numre af artister, jonglører og danserinder, og vi drak til sidst kaffe og te og da vi havde siddet der til 11:30 gik vi rundt i den øvrige del af bygningen og så på forskellige afdelinger, der var en prærie-, en sømands-, en kineser- og en Bayernafdeling. I den bayerske afdeling var der et orkester, og pludselig gik en ganske ung fyr op og tog taktstokken ud af dirigentens hånd og dirigerede videre. Da vi havde set lidt på det altsammen, gik vi hjem, dvs. vi kørte med bussen.

other sizes: small medium original auto