Peter Ericsson | profile | all galleries >> Tripreports! >> Thailand tripreports! >> SVENSKA Thailand 3-16 Februari, 2024 tree view | thumbnails | slideshow | map

SVENSKA Thailand 3-16 Februari, 2024

THAILAND 3-16 Februari, 2024

Så var det dags för min 4e resa som arrangör och guide för https://fagelguidning.se/ med Gigi Sahlstrand i spetsen! Alltid lika roligt och ett urmärkt tillfälle för mig att återkoppla med mitt svenska ursprung!

Sven, Lena, Viktor från Sverige, Manfred och Annette från Danmark. En samling människor med gemensamt fågelintresse men med mycket olika infallsvinklar och stil!

Vi möttes vid Suwanaphum flygplats i Bangkok och var snabbt i vår buss med Chot, vår chafför, genom hela resan. Han var alltid punktligt och fixade kaffe i fält när så behövdes och det var ganska regelbundet skulle jag vilja säga.

Dag 1.

Vi körde direkt mot Pak Taley och gjorde vårt bästa att inte stanna vid samlingar av våtmarks fågel.
Anlände aningen sent men ändå inte så sent att skådandet blev lidande.

Vadare sågs överallt och med hjälp av tubar kunde vi gå igenom varje art ordentligt. Många skådare är lite skygga för vadare men med lite hjälp och förklaring öppnas ögonen.
De flesta fåglarna födosökte inte utan vilade på sandvallar mellan saltsilarna. Detta innebar att det var betydligt svårare att hitta en liten snäppa med annorlunda näbb i en sky av andra arter.
Nåja, vi körde vidare och DÄR VAR DEN! Se bild. Ned till mot höger. Enormt kul för alla!

Mat serverades med äkta Thailändska rätter. Vi startate lite lugnt med kryddstyrkan.
Natt vid att hotel i varsin bungalow med närgång till sandstrand.

Tidig morgon vid Pak Taley. Gryning ger så enormt fint ljus på vadarna. Vi njöt och fick lång tid med 2 födosökande Skedsnäppor. Även godingar som Asiatisk beckasinsnäppa och Fläckgluttsnäppa kunde studeras i detalj. Totalt sågs 43 arter av vadarfåglar på resan varav majoriteten sågs i Pak Taley och Lampakbia.

Efter lunch åkte vi med båt genom mangrove skogen ut till en sandspets. Det var ebb och många fina Tärnor sågs på en liten sandbank. En liten utflykt som alla tyckte om. Bästa arter var Malaysian Plover och White-faced Plover.

Dag 3.

Vadar skådandet hade gott så bra att vi beslöt oss för att fokusera på lite annat.

Började morgonen vid Lampakbia Environmental Research and Development Project.
Bästa arter här var Ruddy-breasted Crake, Baillion’s Crake och Slaty-breasted Rail. De två sistnämnda svåra arter att se.

Sedan blev det av till Bang Tabun Ok "Duck & Ibis" Lake cirka 20 minuter bort. Här hade vi bland annat 12 Spot-billed Pelicans, 10 Black-headed Ibis, Eurasian Wigeon, Northern Shovler och Painted Storks.

Det var varmt och luftkonditioneringen i bussen användes flitigt.

1.5 timmes körning till Baan Maka Nature Resort efter lunch vid Kaengkrachan Dammen med fin utsikt och god mat.

En timmes vila och så drog vi till ett gömsle i skogsmark. Många svåra att se fåglar kom för att släcka sin törst, svalka av sig och få extra föda.
Kalij Pheasant, Green-legged och Bar-backed Partridges, Greater Yellownape och Common Flameback, Siberian Blue Robin och flera andra arter sågs.

Vi spenderade 3 timmar i gömslet. En upplevelse alla tyckte om.

Dag 4.

Bra frukost vid hotellet och så iväg för en dag inne i Kaengkrachan National Park.

Genom dagens lopp sågs cirka 60 arter varav White-fronted Scops Owl var höjdaren. Det var min första gång ett gäng skandinavier kunde se denna skygga åtrovärda art. Fågeln satt och sov 5 m från vägen.

Andra häftiga arter: Great Slaty Woodpecker, Orange-breasted Trogon, Sultan’s Tit, Great Hornbill, Brown Boobook och Red-bearded Bee-eater.

Flera däggdjur och en mängd av fjärilar sågs också.

Tillbaka till Baan Maka med tid att gå omkring i trädgården, duscha eller ta en kall en!

Dag 5.

Vi tog bussen in till Baankrahng tältplats där vi bytte till en 4WD. Resan upp till toppen tog ändå över en timme.

Väl upp njöt vi av ett pandorama med utsträckta bergstoppar långt in i Myanmar. Gibbon apor sjöng och den tropiska skogen låg som en tät matta så lång ögat kunde se.

I stort sätt var varje art vi såg ny för gruppen. Även vanliga arter uppskattades.

Lunch på toppen och så en 3 timmars promenad längs med grusväg nerför berget.

Vid Baan Maka hade vi Large-tailed Nightjar, Collared Scops Owls, Brown Boobook och Asian Barred Owlet vid flera tillfällen nattetid.

Dag 6.

Efter frukost körde vi till Khao Look Chang, ett tempel med torr lövskog runt omkring.

Vi började med fantastiska obs av Spotted Owlet och lite senare en lång dragen kamp med en Asian Barred Owlet som vi till slut vann!

En lång körning till Nakhon Sawan föjde. Igen en fantastisk middag och vettigt boende med AC, varmt vatten och bekvämt läge.

Dag 7.

Beung Borapet är en grund större insjö nära Nakhon Sawan. Här kan man hyra båt vilket vi gjorde.

3 timmar genom vass och öppet vatten gav oss 58 arter. Min favorit är Striated Grasswarbler. En större sångare med en klingande sång, fina dräkt markeringar oftast sedd från toppen av en buske.

Andra uppskattade arter var Pheasant-tailed och Bronze-winged Jacanas. Cotton Pygmy Geese var en annan. Mängder av Oriental Darters, Cormorants, Egrets och Herons.

Vi hade lunch längs med vägen då vi hade en 4 timmars körning framför oss. Klockan var 3:30 när vi kom fram till Mae Ping National Park. Skogen har många potentiella arter men det var ovanligt tyst denna eftermiddag. Ett par Red-billed Blue Magpies räddade äran!

Vi bodde i Li på ett modernt hotel med egen balkong. Middag och artgenomgång vid bästa restaurangen i stan.

Dag 8.

Direkt tillbaka till parken för att möta sol uppgången. Chod tog fram frukost och vi andra spanade in vad some sågs.

Några timmar senare och vi hade sett många Black-headed Woodpeckers, White-bellied Woodpecker, Gray-headed Parakeets, Burmese Nuthatch och BÄST AV ALLT: White-rumped Falcon!

Lunch i Li, en timmes körning och så framme vid ett naturreservat där vi såg flera Green Peafowls, vår målart.

En timme vid en flod och många nya arter: Citrine och White Wagtail, Green Sandpiper, Small Pratincole, Chestnut-headed Bee-eater och Purple Sunbird med flera.

Så till Inthanon Highland Resort. Stor trädgård, fridfullt, bra rum och bra mat.

Dag 9.

Så var det dags för en riktig höjdpunkt i programmet, Doi Inthanon, Thailands högsta berg.

Det såg inte så bra ut med mycket dimma upp mot höjden men allt klarnade upp när vi kom fram vid 2565m höjd. Det var bara 8C vilket jag naturligtvis uppskattade mycket. Vi faktiskt gick och ställde oss i solen för att känna värme och en del av deltagarna tog fram sina mössor! Vilka vikingar!

Skådandet gick bra och vi spenderade nästan hela morgonen runt Angkha, ett litet våtmarks område med mycket fågel. Vi såg många av de förväntade arterna och alla blev nöjda. Gould’s och Green-tailed Sunbirds, Himalayan Shortwing, Bar-throated Minla, Silver-eared Laughingthrushes, Yellow-bellied Fairy Fantail, Gray-sided Thrush, Snowy-browed Flycatcher, Rufous-throated Partridges med mera.

Så drog vi ner halvägs nerför berget där vi hade lunch i gemenskap med White-capped Redstart och Slaty-backed Forktail! Inte fy skam!

En liten promenad vid Mae Oam (km 34.5) gav oss Hodgson’s Frogmouth och Grey Nightjar! Båda arterna nya för min egen del för Doi Inthanon och nattskärran även för landskapet.

På väg ut ur parken tog vi en liten avstickare vid ett område känt för Collared Falconets. Vi såg 3!

Ett nöjt gäng skådare!

Dag 10.

Härlig morgon vid Doi Lor, ett jordbruks område nära en flod med mycket fågel.

Ett kort stopp vid Mae Hia där vi såg några rovfåglar: Rufous-winged Buzzard, Shikrra och Oriental Honey-Buzzard.

Ytterligare ett kort stopp vid Mae Taeng irrigation project. Flera Small Pratincoles, Citrine Wagtails och bäst av allt: 2 Long-billed Plovers, en art jag tidigare bara sett vid Maekong River at the Golden Triangle.

Vi körde vidare till Fang där vi bodde på Phumanee Home Hotel. Stället präglas av sin anknytning till Lahu kultur. Restaurant finns med god mat. Lahu folket odlar tea och tea blad används flitigt i mat lagningen. Det finns ocså provsmakning och tea försäljning för dom som så vill.

Dag 11.

Doi Angkhang hela dagen. Vägen uppför berget är mycket brant men i bra skick. Doi Angkhang har en härlig blandning av landskap. Flera olika etniska grupper har små byar inklämmda mellan bergs topparna.
Blommor och frukt odlas i mängd och frigående mulor stöts ofta på.

Det finns inget boende kvar på Doi Angkhang förutom tältplats. Myndigheter har satt stopp för byggande med ekonomist intresse.

Inne på det Kungliga Projektet visas lokal produkt i mängd.

Vid Nor Lae, en gräns station mot Myanmar, kan man blicka in i Myanmar och arbeta på sin art lista för Myanmar.
Lunch inne i byn med färska grönsaker, svamp och lokala kryddor.

Vi hade Giant Nuthatch, White-tailed Robin, Mrs Gould’s Sunbird, Brown-breasted Bulbuls, Rufous-bellied Niltava, Black-breasted Thrushes, Japanese Tit och mycket mer.

Ett kort stopp vid några fält innan vi hamnade hos Garden Resort, Tha Ton.

Dag 12.

Kronan på verket! Doi Lang – San Ju. Här uppe, längs en bergskam finns bara ett fåtal soldater och några fågelskådare. Ostörd kan man få en rik skådar upplevelse utan dess like.

Cutia, Scarlet-faced Liochicla, Crimson-breasted Woodpecker, Spectacled Barwing, Crested Finchbill, Slaty-blue Flycatcher, Rufous-gorgetted Flycatcher, Rusthy-cheeked Scimitar-Babbler och Golden-throated Barbets för att nämna några.

Dag 13.

1.5 timmars körning för att komma fram till Nong Bong Kai Lake i Chiang Rai där vi mötte dagens första ljus.

Fram med tubarna och spana in. Massor av Coot, Little Grebe, Lesser Whistling Tree Ducks, några Spot-billed Ducks och 6 Ferruginous Ducks. Massor av Purple Swamphen, Jacanas och vår första White-browed Crake.

Vid Gyllene Triangeln åt vi lunch (ägarinnan var så glad att se oss igen) med en mängd rätter av olika slag.

Ett genuint försök att nå ner mot floden gave oss Gray-throated Martins, en art förknippad med vatten drag i Norr.

Dag 14.

Så var det dags att åka mot Chiang Mai och flyg till Bangkok. Men först några timmar vid Doi Chiang Dao tempel.

Detta tempel ligger i enorma klipp massiv med träd och buskage. På morgonen kryllar det med fågel så det gäller att vara där i tid.

Pin-tailed Pigeons och Streaked Wren Babbler blev höjdarna men mycket annat sågs också..

Reserutt och listor med vad vi såg kan ses här: https://ebird.org/tripreport/200156

Några bilder av mat från resan visas nedan.